متجوزة من تلت سنين وحضل بينا مشاكل كتير اوي كانت كل مرة بتوصل للطلاق بس بنصلح ونرجع اخر مشكله حصلت انا اصريت الطلاق لاني جبت اخري وهو كسرني جامد هو بيتحايل عليا ارجع وحعوضك وما نطلق بس أنا ما بقيت احبه مبقاش في مشاعر بيني وبينه بقالي فترة ف بيت اهلي ما وحشني خالص بس أنا عندي فوبيا من الطلاق هو لو رجعت له وبقي كويس معايا وحنين وده مش ضمناها ممكن انسى اللي فات وابدأ احبه ولا صعب وخصوصا اني مش عارفه انسي اللي عمله فيا

متجوزة من تلت سنين وحضل بينا مشاكل كتير اوي كانت كل مرة بتوصل للطلاق بس بنصلح ونرجع اخر مشكله حصلت انا اصريت الطلاق لاني جبت اخري وهو كسرني جامد هو بيتحايل عليا ارجع وحعوضك وما نطلق بس أنا ما بقيت احبه مبقاش في مشاعر بيني وبينه بقالي فترة ف بيت اهلي ما وحشني خالص بس أنا عندي فوبيا من الطلاق هو لو رجعت له وبقي كويس معايا وحنين وده مش ضمناها ممكن انسى اللي فات وابدأ احبه ولا صعب وخصوصا اني مش عارفه انسي اللي عمله فيا

في القرارات المصيرية دائماً أنصح الشخص أن لا يبادر لأتخاذ أي قرار وهو منفعل او تحت تأثير الحزن ونحوها، الهدوء، أخذ مسافه كافية عن الطرف الآخر للتفكير براحة، استشاره الحكماء من المقربين، ثم الاستخارة وبناء القرار بشكل صحي سليم دون اي ضغوط نفسية . والأهم من هذا كله إدراك أن الشيطان أنشط منه ما يكون بأمور الخلافات بين الأزواج. لهذا يفضل أن يكون الشخص قريب من الله بكل خطوة يخطوها ويفكر بها. 

Previous Post
Next Post

post written by:

0 Comments: