أقبلت يا شعبان .... أقبلت يا شعبان
الموسم العظيم ا
للي للأسف الشديد الكثير من الناس مش منتبه ليه
ولا لقيمة الوقفة الواجبة مع ذلك الشهر العظيم
قلتلكم قبل كدا أن شعبان دا يعتبر أخطر من رمضان
صحيح مش أعظم من رمضان في الأجر
لكن يا أخواني رمضان اللي فات بكل عباداته وليلة القدر بتعته
هترفع إلي الله في شعبان دا
يا نهارأبيض يعني أعمال سنة كاملة تعرض علي الله !!
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم :
" ما من ساعة تمر بابن آدم لا يذكر الله تعالي فيها إلا حسر عليها يوم القيامة "
يعني اللي هيُرفع إلي الله سنة من عمرك
يعني حوالي عشر ة ألاف ساعة
يعني كل ساعة لم نذكر الله تعالي فيها
هنتحسر عليها يوم القيامة
مطلوب مننا وقفة دلوقتي
علشان نصحح ذنوب سنة كاملة في الأيام القليلة القادمة
سبحان الله يا أخواني من رحمة ربنا أنه
أعلمنا أن الأيام القادمة دي هي اللي هتُرفع فيها الأعمال ،
كأن ربنا بيقولنا اقف مع نفسك بقي في الفترة دي .
عشتان كدا كل واحد مننا لازم
يصحح خط سيره ومساره في الفترة دي
...
0 Comments: